• ha sok a stressz…
• ha szeretnél nyugisabb lenni…
• ha lennél saját magad legjobb barátja… Olvass tovább!

Stressz

Biztos tapasztaltad már, hogy erős érzelmi reakcióid összefüggenek a megélt stresszel. A félelem, a düh, a gyűlölet vagy a szomorúság, olyan érzelmek, ami negatívan befolyásolják a gondolatainkat és a cselekedeteinket. Létezik jó pár megküzdési mód, ilyen például a futás, jóga, séta a természetben, vagy a nézőpontváltás stb. Nemrég a Voice of America egyik adásában egy érdekes módszerről hallottam. Amit magamon is, és a coachingban is alkalmazok. Egy egyszerűen alkalmazható, mégis hatékony módszerről volt szó, amivel érzelmeink kontrollálhatóak. Egy nyelvtani fogalom, a személyes névmás siet a segítségünkre, annak is a harmadik személyű alakja. Egyszerűen kezelheted a stresszt azáltal, hogy egyes szám harmadik személyben beszélsz magadról.
Ilyenkor egy lépés távolságba kerülsz önmagadtól. Rögtön más szemszögből kezdjük megvizsgálni az helyzetünket, mert kívülről látjuk magunkat. Emlékszem egyszer régen egy barátom azt tanácsolta, amikor szorult helyzetben voltam: “Menj fel a holdra és nézd meg onnan…”. Őszintén szólva, akkor fogalmam sem volt miről beszél… A jó hír az, hogy a “harmadik személy” lehet a hold, amiről megnézhetjük, hogy “Ő”, a “Gabi” hogy van, mit csinál éppen, min aggódik, mitől fél. Harmadik személyben beszélni magunkhoz olyan, mint tanácsot adni magunknak.
Emlékszem, amikor egy nehéz helyzetben alkalmaztam ezt a módszert pár évvel ezelőtt. Megbeszéltem “Kósa Gabival”, hogy neki az adott dolog nagyon rosszul esett. Egy rendezvényen történt mindez és a “Kósa Gabi”-nak az lett volna a legjobb ha hazamehet(ami elég ciki volt, de az elvárásoknak való megfelelni akarásról, majd egy másik bejegyzésben…). Ezért beültettem a “Kósa Gabi”-t az autóba és hazavittem. Beismerem, ez alapján patológiás esetnek tűnhetek. Mellesleg elképesztően felszabadító érzés volt. De mi is történik? Ilyenkor tulajdonképpen saját magunkat hallgatjuk meg, magunknak tudunk tanácsot adni, és végül Münchausen báró gyanánt saját hajunknál fogva húzhatjuk ki magunkat a bajból. Utólag nagyon hálás voltam magamnak azért a megértésért és védelemért, amit akkor kaptam magamtól. (Wow! – hiszen mennyire jó érzés, hogy van valaki, akire mindig számíthatok!!! és pont ilyen jó fej, mint én… 😀 )

Be your own best friend

Ahogy a fenti példából is látszik magunkhoz egyes szám harmadik személyben beszélni nagyon hatékony, azonban másoknak úgy tűnhet, hogy épp megbolondultunk, (remélem a fenti leírás olvasása után nem hívtad a diliházat… ) ezért azt tanácsolom, hogy ezt magadban csináld. Vagyis egy belső dialógust végezz. Nem kell másnak hallania.
Más nagyszerű módszereket néha nehéz megvalósítani. Rávenni magunkat, hogy elmenjünk futni vagy hogy nézőpontot váltásunk, nem mindig sikerül. Főleg amikor amúgy is rossz passzban vagyunk. Ezzel szemben az egyes szám harmadik személy mindig “kéznél van”.
Nemrég egy kutatás során azt vizsgálták, hogyan működik az agyunk többi területe ilyen esetekben. Azt találták, hogy agyunk többi része nem aktiválódik, amikor harmadik személyben beszélünk magunkhoz. Ez azt igazolhatja, a kutatás vezetője Jason Moser klinikai pszichológus és neurológus szerint, hogy ennek a módszernek a használta nem igényel külön erőfeszítést. Ez magyarázhatja, hogy a módszer könnyű használhatóságát. Véleménye szerint, akár depresszió esetében is segít.

Próbáld ki a módszert, és írd meg a tapasztalatodat nekem a FaceBookon!

Ha sok a stresszt az életedben, és szeretnél ezen változtatni, és nyugisabb lenni, ne hezitálj tovább, kérd első ingyenes találkozásunkat a kxsagabriella@gmail.com email címen vagy a +36202401162-es telefonszámon.

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *